İZMİR BAŞ PARKMAK ÇIKINTISI TEDAVİSİ – HALLUKS VALGUS

Halluks Valgus Nedir ? (Baş Parmak Çıkıntısı)
Halluks valgus nedir?

Halluks valgus ayak başparmak ekleminde çeşitli sebeplerle  bağlı olarak gelişen deformitenin latince ismidir. İngilizcede bunyon türkçede ise başparmak çıkıntısı olarak adlandırılır. Halluks valgus genellikle düz tabanlık problemi ile birlikte görülen bir ayak sorunudur. Bu problemde başparmak ekleminde parmağın içeriye doğru hareket etmesi sonucunda tarak kemiği bu hareketi dengelemek üzere dışarıya doğru dönmeye başlar. Önemli olan nokta yeni oluşan bir kemik olmadığıdır. Bu herkeste var olan tarak kemiği alt ucu yapısının bu hastalarda dışa doğru dönme hareketi ile daha belirgin hale gelmesidir.
Halluks Valgus nasıl oluşur?

Hastanın ayağında yaylaması gereken bölümün tam olarak  görevini yapmamasına bağlı olarak başparmağın yük  altında kalması ve buna bağlı olarak başparmak bir  deformite ile karşı karşıya kalır.

Zamanla baş parmak içeri doğru dönerken hastanın tarak kemiği dışarıya doğru çıkmaya başlar. Ve zaman içinde açı artarak  büyür çıkıntı daha belirgin hale gelir.
Halluks Valgus deformitesine neden olan faktörler nelerdir?

Baş parmak çıkıntısı oluşmasında genetik alt yapı, düz tabanlık veya yüksek kavisli olmak, romatizmal rahatsızlıklar, ayak yapısı ile uygun olmayan ayakkabı kullanımı ve geçirilmiş  travma gibi birçok faktör rol oynamaktadır.

Halluks valgus hastalığının genel seyrinde giderek artan şekil bozukluğu ve buna bağlı ayakkabı giyiminde kısıtlılık ön planda yer alır. Hastalığın ilerlemesinde hastanın kilosu, ayakkabı kullanımına gösterdiği özen gibi çeşitli  faktörler rol oynar. Ancak halen başparmak çıkıntısı hastalığın kimlerde hangi hızla ilerlediği bilinmemektedir.

Hastalarda gelişmiş ağrının giderilmesinde kişiye özel tabanlıklar, parmak arası silikonlar , halluks valgus gece makarası, halluks valgus gece ateli gibi cihazlar  kullanılabilmektedir. Ancak unutulmaması gereken nokta kişiye özel tabanlıklar, parmak arası silikonlar , halluks valgus gece makarası, halluks valgus gece ateli gibi cihazlar   hastalığın gidişatını değiştirmediğidir. Bu cihazlar hastada ağrı oluşumunun engellenmesinde Son derece etkili olmalarına karşın  hastalığın gerilemesi veya tedavisini sağlamaları mümkün değildir.
Halluks Valgus Tedavisi

Başparmak çıkıntısında ağrılı eklemin tedavisi  sadece halluks valgus ameliyatlı ile olabilmektedir. Ağrısız ayaklar kozmetik amaçla kesinlikle ameliyat edilmemelidir. Ağrısız olan halluks valgus ta eklem deformiteye rağmen normal çalışmaya devam edebilmektedir. Bu deformiteye düzeltmek görünüm olarak iyi bir ayak elde ederken ağrılı bir ayak oluşumuna yol açabilir. Bu yüzden kesinlikle ağrısız ayaklara kozmetik amaçlı olarak halluks valgus ameliyatı tavsiye edilmemektedir.
Halluks Valgus Ameliyatı

Halluks valgus ameliyatlarında ana fikir dışarı doğru dönmüş olan tarak kemiğinin tekrar eski pozisyonuna geri dönmesini sağlamaktır. Bu noktada hastanın yaşına, deformitenin derecesine, eşlik eden romatizmal bir hastalık olup olmamasına, eklemde bozulma kıkırdak kaybı miktarına (kireçlenme) göre hangi ameliyat tipinin uygulanacağı kararı verilecektir.

Halluks Valgus ameliyatı esnasında tarak kemiğinde yeniden bir şekil vermek amacı ile kemik üzerinde bir kesi yapılacaktır. Yeni şeklin korunması amacı ile tarak kemiğine  yapılan ameliyata ve cerrahın tercihine göre halluks valgus implantation olarakta isimlendirilen çeşitli vida sistemleri uygulanacaktır. Bu hastalarda konulmuş olan vidalar özel sorunlar çıkarmadığı sürece hastada kalmak üzere konulmaktadır. Gelişmiş olan enfeksiyon, vidanın  ele gelmesi yada ağrıya yol açması nedeniyle vidalar çıkartılabilmektedir. Burada önemli olan nokta bu ameliyatın bir traşlama ameliyatı olmadığıdır. Bu ameliyatlarda ana fikir tarak kemiğinin açısının değiştirilmesidir.
Halluks Valgus Ameliyatı Sonrası Dönem

Baş parmak çıkıntısı ameliyatı sonrası 3 dönem olarak özetlenebilir. Halluks valgus ameliyatı sonrası ilk dönem yapılan ameliyatın tekniğine göre 2 hafta ile 6 hafta arasında değişen istirahat dönemidir. Bu dönemde hasta ev içinde tuvalet ihtiyacı gibi zorunlu ihtiyaçları dışında dinlenmede olacaktır. Hastalar ameliyat sonrası halluks valgus ayakkabısı olarak adlandırılan bir ayakkabı  ile hareket edebilmektedirler. Bu dönemin aslı amacı ayağın şişmesini engellemektir. Bu dönemde ayağın yukarda tutulması ve buz uygulamalarına da  özen gösterilir.

Halluks valgus ameliyatı sonrası 2 dönemde  hastalar spor ayakkabı giymeye başlarlar. Bu dönem yaklaşık 6 hafta sürer. Şişlikler ile mücadelede ayağın yukarda kalması ve buz  uygulamaları devam eder ancak ilk dönem kadar yoğun değildir. Hastalar bu dönemde iş hayatlarına geri dönebilirler.
Ayrıca yüzme ve çeşitli egzersizler ile parmak hareketi  arttırılır.

Son dönem ise normal ayakkabıya geçiş sürecidir. Hastalar bu dönemde önce ameliyat öncesinde kullandıkları  ayakkabıları kullanarak ameliyat tekniğine göre 4-6 ay sonunda ayakkabı giyiminde  rahatlamaya başlarlar.

Bu hastalığın tedavisinde yapılacak ameliyatın tekniğinin hekiminin ile çok detaylı konuşulması ve ameliyat sonrası dönemin netleştirilmesi çok önemlidir.