HAMİLELİK DÖNEMİNDE BESLENME DANIŞMANLIĞI İZMİR

Hamilelik Döneminde Beslenme Danışmanlığı

Sağlıklı beslenme yaşamın her döneminde olduğu gibi hamilelik döneminde de önem taşır. Anne karnında yaşam yolculuğuna başlayan bebeğin, fiziksel ve mental açıdan normal olarak dünyaya gelebilmesi için anne adayının yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmesi gerekir.

Anne adayının gebelik süresince kazandığı ağırlık, bebek ve anne sağlığı için çok önemlidir. Anne adayının hamilelik süresince kazanacağı ağırlık, hamilelik öncesindeki vücut ağırlığına bağlıdır. Bu nedenle gebeliğe zayıf başlayan anne adaylarının diğer kadınlara göre daha fazla enerji alması gerekir.

Hamilelik süresince, gereğinden az ağırlık kazanımı, anne adayının vücut depolarının tükenmesine ve bebeğin besin ihtiyaçlarını karşılayamamasına neden olur. Gereğinden fazla ağırlık kazanımı ise bebeğin kalitesiz beslenmesine neden olur ve doğumla birlikte bebekte bazı sağlık sorunları oluşabilir. Gereğinden az veya gereğinden çok fazla ağırlık kazanmak; erken doğum ve düşük doğum ağırlığı riskini de arttırmaktadır.

Bebeğin anne karnındaki gelişim aylarına göre, anne adayının beslenmesinin düzenlenmesi gerekir. Çünkü bebeğin gelişen organ ve sistemlerine göre besinsel ihtiyaçlar farklılık gösterir. Gelişme dönemine göre, bazı besinlerin ve besin öğelerinin daha fazla alınması gerekir.

Hamilelik sadece bebeğin sağlıklı beslenmeye ihtiyaç duyduğu bir dönem değildir. Bu dönemde anne adayının kendisi için de sağlıklı beslenmeye ihtiyacı vardır. Annenin kendi ihtiyaç duyduğu depoları yitirmemesi için kendi özelliklerine uygun bir beslenme programı uygulaması gerekir.

Hamilelik her ne kadar muhteşem bir duygu da olsa, bir kadının hayatında karşılaşacağı en büyük fizyolojik yüklerden biridir. Bu nedenle bazı anne adaylarında hamilelik süresi boyunca çeşitli sağlık sorunları görülebilir. Hamilelik döneminde en sık rastlanan sağlık sorunları; bulantı, kusma, iştah kesilmesi, reflü, gaz sancısı, karın ağrısı, ödem ve kabızlıktır. Bu sağlık sorunlarının birçoğunun kişiye ve duruma özel beslenme programı ile çözülebileceği bilinmelidir. Bu dönemde ilaç kullanımı riskli olduğu için ilk tercih beslenme tedavisi olmalıdır.