ÇOCUKLARDA ORTA KULAK İLTİHABI TEDAVİSİ

Kulak zarının arkasındaki bölüm olan orta kulakta bulunan ve genize açılan östaki borusu buradaki hava basıncının dengelenmesini sağlar. Bebek ve küçük çocuklarda östaki kanalı yetişkinlerdekine kıyasla daha yatay ve kısa olduğundan boğaz ve genizdeki mikropların orta kulağa daha kolay ulaşmasına neden olur. Bu yüzden bebek ve küçük çocukların en sık hekime başvurma nedenlerinden biri de orta kulak iltihabıdır. Hangi yollarla bulaşır Sıklıkla viral ve bakteriyel üst solunum yolları enfeksiyonları sırası ve sonrasında mikropların geniz ve boğazdan yatay, kısa östaki kanalları aracılığı ile orta kulağa ulaşması enfeksiyonu ortaya çıkarır. Alerjik eğilim, östaki kanallarının görev yapmasını olumsuz anlamda etkiler. Ayrıca bebeklerin yatar pozisyonda emzirilmeleri veya biberonla beslenmeleri de orta kulak iltihabına eğilimi artırır. Belirtileri En önemli belirtisi kulak ağrısıdır. Ağrı kendini bebeklerde ağlama, huzursuzluk, beslenmeyi reddetme ile gösterirken çocuklar zaten kulaklarının ağrıdığını söylerler. Ateş ve işitme azlığı diğer belirtiler olabilir. Basınç artışı sonucu kulak zarı delinirse iltihaplı ve kanlı bir akıntı görülebilir. Otoskop ile yapılan kulak muayenesi kesin tanıyı koydurur. Eğer akıntı varsa kültür testi yapılarak etken bulunabilir. Tedavisi Birinci amaç ağrı kesiciler verilerek ağrının ortadan kaldırılmasıdır. Sonra uygun antibiyotik seçilerek enfeksiyonun yok edilmesidir. Ortalama olarak 2 hafta kadar uygulanır. Serum fizyolojik veya okyanus suyu kullanılarak burun açık tutulmalıdır. Ne yapmalı Bebeklerde, anne sütü ile beslenme ve aşılama bağışıklık sistemini güçlü kılar. Ancak bebek emzirilirken başın yatar pozisyonda olmaması gerekiyor. Hasta çocukların sağlıklı olanlardan ayrı tutulması bulaşmayı azaltması yönünden önemlidir. Ayrıca üst solunum yolu enfeksiyonu olanlar burun bakımları ihmal edilmemelidir.